Seafront Logistics AS er en sentral aktør i Kristiansand Havn. Det som startet som et familieeid transportselskap, har utviklet seg til en moderne havneterminaloperatør med over 100 ansatte og drift i flere norske byer.
Rundt 60 av de ansatte har base i Kristiansand, hvor Seafront håndterer en betydelig andel av all bulk- og containertrafikk som ankommer havna.
FAKTA:
I tillegg til terminaler og operasjon av skip, har de en stor flåte med lastebiler som kjører last, hovedsakelig til og fra terminaler. “Vi driver ikke med tradisjonell transport mellom A og B – vi tar last fra båt til kunde, og fra kunde til båt”, sier Kjetil Hansen, som har det administrative ansvaret. Selskapet opererer i et høyt tempo, og er avhengig av at alt fungerer sømløst fra kai til kunde.
Samarbeidet med Kristiansand Havn er tett og omfattende. Havna stiller med kran og kranførere, mens Seafront tar det økonomiske ansvaret for operasjonene. "Vi har alltid hatt et godt forhold til folkene i havna – fra eiendom til ledelse. Det gjør jobben vår enklere og mer effektiv", sier Tommy.
"Vi er tilnærmet 100 % avhengige av et godt samarbeid med havna. Hvis én del svikter, påvirker det hele kjeden.” – Kjetil
Samarbeidet med Kristiansand Havn er tett og omfattende. Havna stiller med kran og kranførere, mens Seafront tar det økonomiske ansvaret for operasjonene. "Vi har alltid hatt et godt forhold til folkene i havna – fra eiendom til ledelse. Det gjør jobben vår enklere og mer effektiv", sier Tommy.
«Uten havn i Kristiansand hadde mest sannsynlig flere av bedriftene vi jobber for ikke eksistert heller. Alt henger sammen med alt. Og hadde det ikke vært for havet og kaikanten, så hadde vel ikke byen vært her i utgangspunktet», fortsetter han.
Seafront er en kritisk brikke i forsyningskjeden for både industri og dagligvare. Alt fra nikkel til ris og solsikkeolje passerer gjennom Kristiansand Havn. "Det er helt vilt hvor mye maiskorn nordmenn spiser", sier Tommy med et smil.
“Vi er veldig kritiske for å holde hjulene i gang for veldig mange.” – Tommy
Kjetil legger til at mange bedrifter i dag opererer med minimale lagre, noe som gjør punktlig levering avgjørende. "Hvis en båt er forsinket, kan det få store konsekvenser. Det gjelder alt fra industribedrifter til dagligvarekjeder."
Begge understreker viktigheten av fleksibilitet. "En havn som Kristiansand må være multi-purpose", sier Kjetil. "I Kongsgård får vi et kaistrekk på 400 meter, og kan operere to containerbåter samtidig. Det er en stor forbedring."
«Vi må tilpasse oss våre muligheter og våre kunder som er her. Som havn og havneoperatør må vi legge til rette for at det skal være enkelt å bruke oss.» – Tommy
Seafront har vært med på hele utviklingen av containertrafikken i Kristiansand, og sitter på en unik kompetanse. "Vi hadde den første containerbilen her i 1978”, sier Tommy. “Vi har håndtert alt fra olje-boom med svære kolli på flere hundre tonn, containere og bulk, til søppel og papirruller fra Hunsfos. Vi kjenner havna godt, og har en veldig stor kunnskap totalt sett på å håndtere gods over kaikanten.»
Når det gjelder fremtiden, er Seafront tett involvert i planene for den nye containerhavna i Kongsgård. “Det er viktig at vi som jobber operativt får være med og forme hvordan det skal se ut, men I vårt perspektiv tror jeg Kongsgård som et nytt havneavsnitt må være så nærme vi kan komme drømmehavna», sier Kjetil. «Havna i dag er egentlig bygd opp for å tåle ting som paller og tømmer, men nå er jo alt i svære containere. På et avsnitt som Kongsgård er arealet i prinsippet firkanta, det er som bygd for containerhåndtering.»
Miljømessig ligger Kristiansand veldig gunstig til, med korte transportetapper – omtrent 80 % av alle containere som kommer til havna skal ikke lengre enn 4 mil. Tommy ser også større muligheter for Kristiansand som en grønn omlastningshavn. "Kristiansand er den nærmeste havna fra kontinentet. Hvis vi kunne blitt en hub hvor skip kommer inn og miljøvennlige skip frakter videre inn i Oslofjorden, ville det vært bra for både miljøet og regionen. "Noen av de største kundene våre ønsker heldigvis å bidra til det grønne skiftet, og er villige til å betale for det”, avslutter Kjetil.
“Skal du ut i den store verden må du nesten frakte det sjøveien.» - Tommy