Foto: Tor Erik Schrøder

Fra industri til folkefest – slik åpner Kristiansand Havn byens viktigste arealer under Tall Ships Races

30. July 2025

En gang var dette området fullt av tømmer, fiskekasser, oljetønner og seilskip. Nå er det containere, gods og industri. Men denne uken åpner Kristiansand Havn seg igjen for seilskipene helt og blir byens største og mest folkelige møteplass.
Tall Ships Races 2025 fyller havnebassenget med seilskuter, musikk, shantysang og ungdom fra hele verden. Samtidig stanses mye av den tunge driften som til daglig går sin stille gang bak gjerdene. Det er ikke bare et skifte i hva man ser – det er også et øyeblikk for å kjenne etter hva en havn egentlig er: Møteplass, maskinrom og minner, alt på én gang.

Fra logistikk til liv – hvor mye plass krever det?

Under Tall Ships Races 2025 tas hele Lagmannsholmen i bruk til noe helt annet enn vanlig. Her det ellers losses og lastes, rigges det nå til med scener, seilskuter og publikumsområder. Over 1200 meter med kai er fylt med skuter fra alle verdenshjørner, og bare på Lagmannsholmen er alle 702 kaimeter fylt med skip. Det er rundt 71 mål bakareal, tilsvarende 10 fotballbaner som er gjort om til festivalområde.

Totalt ligger 1728.55 meter skip inne i havnebassenget, og med seg har de mannskaper på over 1100 personer. Mange unge, mange førstereis, alle en del av noe større: en levende tradisjon i ferd med å overleveres til neste generasjon.

Kanskje står det en fremtidig matros på kaia og lar seg inspirere nettopp her?

Fra Tall Ship Races, 2015.

Når vi rydder plass, må noen trå til side

Det er viktig å vite at denne folkefesten skjer ikke i et tomrom. Havna er vanligvis full av aktivitet. Containere, vann, metall, varer, industriprodukter som håndteres her, ofte døgnet rundt. Og det er ikke bare havna som merker at noe er annerledes denne uka. Selskaper som blant annet Seafront, Elkem, Glencore, VOSS Vann og JAS Worldwide må sette driften på pause i flere dager. Daglige skipsanløp med flere hundre containere per skip blir nå satt på hold eller rutet om til andre destinasjoner i Oslofjorden. Inntektene følger containerne, og det merker selskapene godt.

"Vi må tilpasse oss, men vi gjør det fordi vi vet hvor viktig dette arrangementet er for byen og fordi samarbeidet med havna har vært tett og ryddig. Men det kommer med en betydelig kostnad" - Kjetil Hansen, General Manager, Seafront.

Det er en investering. I byens ansikt utad. I å dele kystlinja med flere. I å minne folk om hvor ting egentlig kommer fra og hvor viktig havna fortsatt er, selv i en digital tid.

"Med røtter tilbake til seilskutetiden i Norge er vi vant til å tilpasse oss.  Det internasjonale preget som Tall Ships Races gir gjenspeiler også vår egen aktivitet som en global aktør i innen transport, shipping og logistikk, med hele verden som markedsområde. En ukes investering i omkalfatring for Kristiansand og Tall Ships Races ser vi som et verdifullt bidrag for byen, havnen, deltakerne og JAS". - Erik Lia, Branch Manager, JAS Worldwide Kristiansand.

En havn som er i bruk og i endring

Lagmannsholmen og Caledonien er ikke bare kulisser for skutefest. De er selve ryggraden i mye av det som gjør Kristiansand til en koblet, trygg og fungerende region. Herfra sendes varer ut i verden. Herfra kommer vann til båter, industriråstoff inn, og her håndteres alt fra kjemikalier og metaller til stykkgods og maskindeler.

Under årets Tall Ships Races er hele 702 meter av denne ferdig opparbeidede kaifronten i bruk, fylt til randen med skuter, mannskap, publikum og arrangementer. Normalt er dette arealet reservert til operasjoner som pågår døgnet rundt. Nå er det åpnet opp for hele byen.

Men snart skal dette landskapet endre seg.

I overgangen 2026/27 starter flytteprosessen som skal frigjøre store deler av dagens sentrumsnære havnearealer for ny byutvikling. Først ut er containerterminalen, som skal flyttes fra Lagmannsholmen til det nye havneområdet på Kongsgård/Vige. Her etableres det nå en moderne terminal med 531 meter kai fordelt på Kai 35 (144 meter) og Kai 36 (387 meter), med dypvannstilgang og romslige arealer tilpasset effektiv, fremtidsrettet og mer miljøvennlig drift.

Flyttingen markerer starten på en ny æra for Kristiansand Havn der tung, arealkrevende havneaktivitet trekkes ut av sentrum og samles i et område med kapasitet og fleksibilitet for fremtiden. Dette gir samtidig byen en historisk mulighet til å utvikle attraktive bolig-, nærings- og kulturarealer helt i sjøkanten.

Derfor er årets Tall Ships Races ikke bare en feiring av det maritime, det er også et symbolsk farvel til en epoke.

Her får pensjonerte sjøfolk kanskje et gjensyn med kaiområdet de kjenner. Her får ungdom på leting kanskje et glimt av en annen mulig fremtid. Her får vi alle muligheten til å se byen og havna fra en ny vinkel. Midt i det som vanligvis er lukket og reservert.

Bak fest og flagg – et puslespill av presisjon

Hver skuteside, hver scene og hver sang er nøye planlagt. Havnas folk har brukt måneder på å lage et puslespill som fungerer: Hvem skal ligge hvor? Hva må flyttes? Hvordan skal vi få folk trygt fram og tilbake, samtidig som sikkerhet og struktur opprettholdes?

Det er her vi virkelig får vise hva havna er god for. Ikke bare som maskinrom for næringslivet, men som fleksibel arena for store møter – mellom by og båt, fortid og fremtid, ungdom og veteraner.